Egypten 2009 <3

Hej hej!
Ja, då var man hemma i vardagen igen, efter en vecka i paradiset! =) Kan ju säga att det var en chock att komma hem till en massa snö, när man har spenderat en vecka i solen! Vi har verkligen haft en kanonvecka med riktigt fint väder, över 30 grader varje dag förrutom sista, vilket resulterat i att jag blivit rätt brun, iallafall om man jämnför med vad jag brukar bli. Jag har till och med fått höra flera kommentera "vad brun du är!", annars brukar jag få höra: "jaha, har du varit utomlands? det syns inte!" =P Så det är jag glad över, att jag denna gång fått lite färg, men den brunaste kroppsdelen är dock magen, och hur ofta visar man magen i februari i Sverige? Haha, får börja gå med magtröja eller nåt...
Tänkte jag skulle dra en lite resume av veckan, och berätta lite om vad vi haft för oss!

Måndag 2/3: Efter att ha tillbringat hela dagen i skolan så skyndade jag mig hem för att plocka ihop det sista, och sen kom John och Madde och hämtade oss. Vi skulle sova hos dom i Näshulta, för att det var lättare om vi befann oss på samma ställe alla 4 nästa morgon. Vi hade bestämt att vi skulle köpa med oss pizza från pizzerian i Julita, då ingen av oss hade hunnit äta så mkt under dagen, dock blev besvikelsen stor då vi kom dit och upptäckte att pizzerian var stängd. Suck! Och med tanke på att vi befann oss ute på landet skulle omvägen bli stor om vi skulle äka till en annan pizzeria, så vi inhandlade istället Pyttipanna på ica. =) Det var gott det med, men hade ju sett fram emot pizza ju! =P

Tisdag: Efter att ha pallrat oss upp kvart över 5 och packat in oss och våra stoora väskor i bilen så bar det av mot Arlanda. Väl framme så upptäckte vi att vi var ganska tidiga, men det gjorde inte så mycket, för det finns ju mycket att titta på, och vi tillbringade en lång stund i taxfreebutiken.
11.50 lyfte vi och vi var Äntligen påväg, som vi hade längtat. Efter en 5 timmar lång och långtråkig flygresa (speciellt för mig som satt på andra sidan gången jämfört med dom andra tre), så landade vi i ett 20 gradigt Egypten, trots att klockan var över 18. Glädjen var stor när man klev ur planet och kände att vindarna var riktigt varma. =D
Bussresan till hotellet gick fort och väl på plats duschade vi av oss allt resdamm, tog varsin drink, och gav oss sen ut på en promenad. Både för att se oss omkring, men även för att hitta nånstans att äta, vilket blev lättare sagt än gjort! Tillslut hittade vi dock en restaurang, där jag åt en av dom godaste pizzorna jag någonsin ätit! Och han som Och jag hade trots allt varit sugen på pizza sen dagen innan! Sen somnade man rätt gott, för konstigt nog så blir man ju himla trött av att resa, trots att man inte gör så mycket!

Onsdag: Skulle äta frukost vid 9, men jag och Simon vaknar redan strax efter 8, och bestämmer oss för att gå en liten sväng och utforska hotellet nu när det var ljust. (var becksvart kvällen innan) När jag öppnade dörren blev jag glad i hela kroppen, för det var klarblåhimmel och redan riktigt varmt ute! Vi upptäckte rätt snabbt att vårat hotell var byggt i gammal stil och hur mysigt som helst. Frukostbuffen ska man inte heller klaga på, fanns till och med en kock som stod och stekte omelett och pannkaka om man ville ha, så nu har jag ätit omelett hela veckan, måste säga att jag saknade det imorse! =)
Dagen tillbringades vid poolen, och på em tog vi en taxi in till stan och gick där och strosade lite. Åt lunch/middag på Hard Rock Café, deras nachotallrik var det inge fel på! =) Jag och Madde köpte varsin väska, medans John och Simon var och köpte ett armband åt Madde, för dom hade sin 3 månaders dag dan efter! Dom lyckades riktigt bra, armbandet var jättefint ♥

Torsdag: Denna dag tillbringades på stranden, och en hel del tid låg vi på mage i vattnet och tittade på alla enormt fina fiskar som fanns. Både Simon, John och Madde hade dagen innan inhandlat snorkel och cyklop, medans jag hade med mig ett som jag lånat av Simons mamma. Dock var det lite småknepigt att snorkla här då det blåste lite grann vilket leder till att man då och då får en kallsup när det kommer vatten i snorkeln. =P
Påkvällen var det egyptisk afton på hotellet, med buffe. Riktigt god mat var det, även om inte underhållning inte riktigt höll samma klass. =P En trevlig kväll var det iallafall!

Även Fredagen tillbringades på stranden, men idag blåste det ännu mera och snorklandet gjorde mig sjösjuk, så mycket vågor var det. Så det blev mest solande denna dag. =)
På kvällen åkte vi in till stan och åt middag på en jättefin restaurant som Simon och John hittat när dom gick runt på stan i onsdags... Den låg högst upp i en galleria, och man hade utsikt över hela stan, jättemysigt! Tyvärr var priserna därefter, det var en 4 stjärnig restaurant, men det var helt klart värt pengar. Notan gick på nästan 700 egyptiska pund, vilket är ca1050! Men god mat var det! =)
Kvällen avslutades med en öl på Hard Rock innan vi styrde kosan mot hotellet med den galnaste taxichaffören på hela veckan. Ibland låg vi tre bilar i bredd, trots att det bara var plats för två, det är ju bara att köra upp lite på trottoaren, eller ut på väggrenen, så går det lysande. =P Trots detta gick det i över 100km /h, inte konstigt att man var lite småskraj.. men dum som jag är tyckte jag ändå att det var lite spännande, kändes som att man var med i en biljakt eller nåt! Hehe..

Lördagen tillbringades vid poolen, och på em var John och Madde på en delfinshow, men jag och Simon avstod, kände att jag tyvärr inte hade pengar till det... =/ Sen på kvällen gick vi in till gamla stan och gick runt där en stund, letade dock efter en gammal marknad som vi hört skulle finnas där, men hittade den inte och gav upp och gick och åt middag på den restauranten som vi var första kvällen. God mat även idag, jag åt friterad bläckfick! Mums!

Söndag: Vi börjar inse att dagarna går alldeles för fort och bestämmer oss för att börja göra dom sakerna vi hela veckan sagt att vi gör det senare, vi hinner! Så vi tog reda på att det fanns en jättefin stran med underbar snorkling inte så himla långt bort och tog en taxi dit. Och det ångrar vi inte en sekund, man fick gå en lång trappa ner till stranden, för det var en stor klippa, och längst där nere låg en smal strandremsa, helt underbart vackert! Och snorklingen ska vi inte tala om, förrutom att man här slapp kallsupar och sjösjuka då det här var alldeles lugnt, så var fiskarna helt underbara. Kändes precis som att simma i ett aqvarium, jättehäftigt! Så när vi satt i taxin påvägen tillbaka så bestämde vi oss för att åka tillbaka hit även nästa dag, plus att köpa en undervattenskamera, för att försöka fånga alla vackra fiskar på bild!
På kvällen tar vi en sista tur in till stan, och tittar lite i affären, handlar lite soveinirer, och äter middag såklart!

Måndag: Mer snorkling och försök att fånga alla fiskar på bild, men dom är snabba, så vi får väl se hur resultatet blir! Hehe, blir spännannde! =D
Nu hade sista kvällen kommit och vi bestämde oss för att äta på det som blivit vår favorit restaurant, den som vi åt på första kvällen och sen en gång till. Men tyvärr blev det denna gången inte lyckad alls, och när vi går därifrån är det goda humöret som vi hade inför våran sista kväll som bortblåst. Orkar inte beskriva allt in i detalj, eftersom inlägget redan blivit alldeles för långt. men summa sumarum så fick John ingen mat, för bläckfisken var slut. Men det kunde dom inte kläcka ur sig fören dom serverat mat till oss andra, så jävla dålig stil! Men lyckades iallafall slippa betala maten, så vi andra åt gratis, trots att vi ätit upp maten, betalade bara för drickan! Så blev ju inte bara dåligt, även om det sabbade stämningen rätt rejält... men efter några öl för grabbarnas del och några glas rödvin för min del, och vitt för Madde, så var vi på lite bättre humör! =)

Tisdag: Suck och dubbelsuck, inte nog med att det idag var dags för hemresa, till råga på allt var det mulet och blåsigt idag. Vi skulle inte bli hämtade fören vid 16.15, så vi hade tänkt ligga och steka vid poolen sista dagen, men det var i lite kallaste laget. Men jag och Simon låg och plågade oss ett par timmar, med tanken att solen tar nog ändå! =)
Efter en lång hemresa så landade vi på Arlanda 23.30 och kom till Örebro strax efter 3. Rätt skönt att vara hemma, trots att vi i Örebro hade ca 1dm snö... Det var då bara bums i säng då min väckarklocka skulle köra upp mig kvart i 7 eftersom jag hade skola 8-15 på onsdagen. Suck. Men det var bara att bita ihop! Hade ju haft semester en vecka, så jag skulle väl inte klaga.. =)

Oj, det blev ett långt inlägg! Men vill iallafall tacka John, Madde och min Älskling för en underbar vecka! ♥

Nu blir det popcorn och lite plugg!

Ha det så bra!
Kramkram

Kommentarer
Postat av: Vic

Låter helt underbart :)

2009-02-12 @ 20:15:53
URL: http://pharazit.wordpress.com/
Postat av: måna

Nåja...d låter som om d var en fin vecka, trots ngt enstaka missöde. Man kan ju inte få allt.. Ganska hög värme för att vara så tidigt...tror jag.

Taxi..är förhållandevis billigt,spännande och ev. förenat med livsfara.Jag hörde en kanadensare säga.. att det bara finns en plats till på jorden, som de kör lika galet..lr t o m värre..i Ryssland! Vet inte..det värsta JAG har sett är en HEL familj, på 4 pers. ...på EN ,moped!!

Men, till alla er som inte varit i Egypten..vill jag säga att det ÄR, värt minst ett besök..lr, hur..Cissi???

2009-02-12 @ 23:16:47
Postat av: Cecilia

Helt klart! =)

2009-02-13 @ 11:25:16
Postat av: Sandra

Mäh! Är så avis på er, vill ju också åka galentaxi, snorkla tills jag driver till havs och pruta med karlar i klänning.



Måna --> På tal om familjer på moppe så är väl en familj på fyra pers inget märkvärdigt, du behöver nog bara åka till Thailand och vänja dig lite ;)

2009-02-17 @ 15:52:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0