Dagens middag!

Har gått min första riktiga dag på praktiken idag, och det var precis som jag trodde, helt fantastiskt roligt! Och då har jag ändå inte gått med en sjuksköterska och gjort sjuksköterskesysslor, utan gått med en undersköterska. Men jag älskar att bara vara där, miljön, personalen, patienterna, ja ALLT! Känner att jag har verkligen hittat rätt med min utbildning, och det känns verkligen skönt! Och efter idag så längtar jag efter att få börja jobba, även om det känns läskigt också, så ska det bli otroligt roligt! Kände att jag hela dagen idag gick runt med ett leende på läpparna, skulle kunna tänka mig att jag såg ut så här ungefär! =)


(Bild tagen från www.planebuzz.com)





Vi fortsätter äta god och nyttig mat, och tänkte att jag skulle dela med mig med några recept! =) Idag åt vi broccolisoppa, som vi ätit flera gånger nu, och vi tycker att den är supergod, och den är väldigt lätt att göra!

Broccolisoppa -4 portioner-

en halv purjolök
2 vitlöksklyftor
250g broccoli
1 msk oliv eller rapsolja
6dl vatten
1-2 msk grönsaksfond (jag använder en buljongtärning)
1/2 tsk timjan
vitpeppar
1 1/2 dl matlagningsgrädde eller sojagrädde
1-2 tsk dragon
1-2 tsk citronsaft
salt och vitpeppar

Till servering: turkisk yoghurt eller creme fraiche, (timjan, caviart)

Gör så här:
1. ansa och skiva purjolök och vitlök. Skär broccolin i bitar.
2. Fräs löken mjuk i olja, häll på vattnet och buljongen. Tillsätt timjan och lite vitpeppar.
3. Låt koka upp, lägg sedan i broccolin och låt soppan koka 5 minuter.
4. Tillsätt grädden och mixa soppan slät med en mixerstav.
5. Smaka av med citronsaft och dragon (späd eventuellt med lite mer vatten)
6. Servera med en klick yoghurt eller creme fraiche, (timjan samt caviart)




Dålig bild på soppan....


... till åt jag knäckebrödmackor =)


Nu blir det sängen!

Natti!

Kommentarer
Postat av: Cilla

Härligt att du är så glad över din utbildning! Det kommer att resultera i en mycket bra sjuksköterska! :) Snart är du klar! :D

//Cilla

2010-10-13 @ 12:11:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0