Frukostbröd

Har semester idag, så tänkte att jag skulle lyxa till frukosten lite med nybakat bröd. Hittade ett recept som skulle kalljäsa över natten, perfekt!! Och jag tyckte de blev riktigt goda!! :)

0,25g jäst
4dl vatten
1dl mjölk
1,5 tsk salt (gärna flingsalt)
1 msk honung 
9,5dl vetemjöl
1dl grahamsmjöl (hade inte det så körde bara på vetemjöl)

På kvällen innan
Rör ut jästen med lite av vattnet, ha sen i resten av vattnet och mjölken. 
Tillsätt saltet och honungen.
Ha i mjölet och rör om tills det blir en deg (ej med maskin). Degen ska vara lite kladdig.
Strö över lite mjöl.
Låt stå framme i ca 30 min, ställ sedan in i kylskåpet övertäckt med bakduk eller plastfolie.




På morgonen
Häll upp degen på mjölat bakbord, knåda inte!
Tryck ut degen till en rektangel, ca 2cm tjock.
Dela degen i ca 10 bitar (jag delade av enkelhet i 9 bitar)
Strö lite mjöl över för snyggare resultat.
Lyft över bitarna till en plåt med bakplåtspapper.
Grädda i 225 grader i 15-20 minuter.

Färdiga att servera! 

Innan gräddning

Färdiga att ätas :)



En riktig mysfrukost blev det <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0